Alles over Vespa scooters

Vespa
Vespa fabriek
Vespa-946-scooter
Vespa-946-scooter

De geschiedenis van Vespa scooters

Sinds het eerste 98cc model in 1946 tot en met de 2003 Grand Turismo en de Vespa s uit 2007 heeft Piaggo meer dan 144 scootermodellen, scootertypes en scootervarianten van de Vespa.
De wereldberoemde Vespa scooter modellen zijn gekenmerkt door verschillende chassis codes.

Toen de Vespa eta4 werd gelanceerd in 1996 waren er al meer dan 20,000 wijzigingen aangebracht sinds het oorspronkelijke model uit 1946, in totaal werden er meer dan 1500 onderdelen vervangen aan de Vespa.

Het is een lastige keuze om de populairste Vespa scooter aan te wijzen uit de meest representatieve vespa modellen.
In een ware (r-) evolutie die meer dan 70 jaar heeft geduurd zijn sommige Vespa`s zeer gewild bij scooter en brommer verzamellaars, dit omdat de meeste snel werden vervangen voor nieuwere modellen van de Piaggio fabrikant. Aan veel modellen van Vespa hangt dan ook een behoorlijk prijskaartje omdat deze tweewielers wereldwijd geliefd zijn en verzameld worden.

Vespa’s die werden geproduceerd in grotere getale zijn tot op heden nog steeds op de markt en veel van deze antieke Vespa scooters rijd vandaag de dag nog steeds rond, zelfs in originele staat!
Deze klassieke scooter modellen hebben de kwaliteit en comfort van Piaggio’s Vespa bewezen en dit maakt van dit scootermodel, welke nog steeds bekend is als retro model,  een pioneer in de geschiedenis van de tweewielige mobiliteit.

Vespa scooter aanbod

Er is gelukkig geen gebrek aan authentieke technische records in de geschiedenis van de Vespa`s.

De  Vespa 98 uit 1946 is de eerste vespa welke werd aangedreven door een 98 cc motor die 3,2 paardenkracht leverde. Dit deed hij met 4,500 toeren per minuur en met een topsnelheid van 60 kilometer per uur.  Dit eerste Vespa model is twee jaar in productie geweest, de nummers één tot en met 2,464 werden in 1946 geproduceerd de nummers 2,465 tot en met 18,079 werden in 1947 geproduceerd door de Piaggio scooterfabrikant.

De Vespa 125 uit 1948 is de eerste vespa met, de naam zegt het al,  125 cc, het verschil met de Vespa 98 is niet alleen de cilinderinhoud maar ook werden er aanpassingen gedaan aan de uitvoering van onder andere de achterwielophanging en ook werd de voorwielophanging gemodificeerd.

Op de Vespa 125 uit het productiejaar 1953 zitten de eerst belangrijke wijzigingen in de motor,  de timing, versnelling en het uitgangsvermogen van de scooter werd verhoogd tot 5 pk bij 5000 tpm met een topsnelheid van 75km. Ook het ontwerp van de scooter werd wat aangepast, zo werd onder andere de kuip aan de achterzijde van de tweewieler aangepast.

De Vespa 125 scooter uit 1953 heeft ook een “the utility” uitvoering, op dit model werd voor het eerst de koplamp hoog op het stuur geïntroduceerd wat nieuw was in Italië.

Vespa-P200E--w
Vespa-P200E–w

Het volgende model, de Vespa 150 gs, komt uit 1955 en volgens scooter en Vespa deskundigen is dit scootermodel van Vespa het meest populaire, geïmiteerde en ook herkenbare model.
Deze Vespa scooter had tal van innovaties waaronder een 150 cc motor, een versnellingsbak met 4 versnellingen, een langer zadel en ook een gestroomlijnde stuur en koplamp-unit.
Al met al was dit model een “moderne scooter”met een aerodynamische body zoals we dat vandaag de dag ook kennen. Dit model kon op één volle tank brandstof 100 Kilometer rijden.
Het volgende model wat tevens ook een groot succes was is de Vespa 160GS uit 1962.
Deze eerste GS uitvoering had een compleet nieuw ontwerp met een demper op de uitlaat, een nieuwe carburateur en ook de ophanging van de scooter was nieuw. Het vermogen van 8,2 pk werkte tot 6,500 tpm.

Het houd maar niet op want de Vespa 150GL uit het productiejaar 1963 had wederom een nieuw design en is naar zeggen één van de best uitziende Vespa’s geproduceerd door de piaggio ontwerpers.

Het stuur, trapeziumvormige koplampen, het voorspatbord en een afgeslankte achterwerk waren allemaal nieuw.

De Vespa 50 uit 1964 was de eerste Vespa met maar 50cc. Deze uitvoering werd gecreëerd om de nieuwe Italiaanse wet te ontduiken welke een nummerplaat verplichte op grotere motoren.

Dit model was zeer veelzijdig en erg betrouwbaar, de scootermotor werd gekenmerkt door een nieuwe stand, namelijk een “schuine 45” cilinder welke een hoek had van 45 graden in plaats van een een horizontale wat gebruikelijk was.

Het volgende model komt uit 1965 en is de Vespa 180ss.
Dit model scooter betekende een nieuwe mijlpaal in de groei van de motor, maarliefst 181,14cc, 10 pk welke goed is voor een topsnelheid van 105 km!
De 180ss (super sports) vervingen de glorieuze gs 150/160 cc en Piaggio wijzigde de voorkant waardoor de scooter meer aerodynamisch was en daarnaast een aanzienlijke verbetering van het comfort, de handeling en ook wegligging.

De vespa 125 kwam in 1966 uit de Piaggiofabriek rollen, dit model was ook wel bekend als “de nieuwe 125”. Verbeteringen aan het ontwerp, frame en de 45 graden motor ophanging waren de grootste verbeteringen van dit scootermodel.

De vespa super sprint 90  welk uit het jaar 1966 stamt is een speciale serie die is afgeleid van de vespa 50,90 en de nieuwe 125. Motorisch was alles gepositioneerd onder het zadel en het stuur was smal en laag en ook het spatbord en de voorkap werden beter gestroomlijnd.

Met een cilinderinhoud van slechts 90cc werd een top van maarliefst 93km per uur bereikt!

De vespa 125 primavera  uit 1968 was de meest duurzame versie van de vespa. Dit model was afgeleid van “de nieuwe 125” maar dan met aanzienlijke verschillen in de motor.
Zo werd de topsnelheid van de scooter met 10 km/u verhoogd en er werd veel aandacht besteed aan de details, zo werd de klassieke en wereldwijd bekende praktische haak voor een tas geïntroduceerd.

Uit 1968 komt het volgende model, de Vespa 180 rally.
Met dit nieuwe voertuig breide Piaggio de scooter uit met roterende timing, een beter brandstoftoevoersysteem, een vernieuwde motor en een nieuwe koplamp. Het scooterframe wat gebruikt werd was van de eerdere Sprint model.

Smaller en meer aerodynamisch dan de super sport was de vespa 50 uit 1970.
Het unieke aan dit model was de elektrische ontsteking.

De Vespa 200 rally uit het productiejaar 1972 is de vespa met de gootste motor.

dit model met 200cc cilinderinhoud levert 12,35pk bij 5,700 tpm met een top van 116km/u.

De vespa 125 primevera et3 uit 1976.
De naam ET3 komt voort uit electronic (elektrische ontsteking) en de 3 omdat hij 3 inlaatpoorten had. De belangrijkste wijzigingen waren die aan de motor die meer kracht en glans had, zelfs de styling werd veranderd van de standaard primavera.

P 125x was het Vespa model welke in 1978 verscheen.
De PX betekende een nieuwe stap voorwaarts qua styling, de scooter carrosserie werd volledig herontworpen met oog op design en prestaties.

Geïntegreerde knipperlichten en uitgerust met afzonderlijke smering, drie jaar later werd de px 150e geproduceerd welke een kruising was van de standaard Vespa 125 en de P125x.

Vespa pk 125 ziet in 1983 het daglicht.
Dit was der vervanger van de Vespa primavera voor de japanse markt waar het de best verkochte westerse tweewieler voertuig werd.

De stijling van de scooter was nieuw en de body van de pk was helemaal anders, ook waren de lasnaden integraal.

De vespa pk50 scooter uit 1983

In groter lijnen identiek aan de pk 125 en verscheen in twee modellen namelijk de  pk 50 en de 50s pk beide hadden vier versnellingen en een elektronische ontsteking.

De vespa pk 125 automatic uit 1984.
De naam zegt het al.. En de automatische transmissie werd op de vespa waarschijnlijk de meest ingrijpende verandering sinds 1946.

De aanwezigheid van de automatische transmissie is herkenbaar door de afwezigheid van het rempedaal, die werd vervangen door een remhendel aan de linkerzijde van het stuur.

Het model was ook leverbaar met een automatische olie en benzine mixer en een elektrische ontsteking. Een jaar later zou het model vespa pt50 automatic gelanceerd worden.

De vespa t5 pole position uit catalogusjaar 1985.

De t-5 was de extra sportieve versie van de px serie met een nieuwe motor welke voorzien was van een aluminium cilinder en maarliefst 5 inlaatpoorten.
Ook aan het ontwerp werd het één en ander gesleuteld.
Zo werd de achterzijde veranderd en rondom de koplamp kwam een “agressieve koepel” met een kleine plexiglaasje en ook een spoiler werd toegevoegd.

De vespa 50n kwam in 1989 uit de Piaggio fabriek rollen.
Wijzigingen in de Italiaanse wet betekende dat 50cc voertuigen niet langer aan de 1,5pk limiet gebonden waren en Piaggio presenteerde daarom een nieuwe kleine vespa met verbeterde prestaties.

Een strakkere styling waarvan later ook een “speedmatic” automatische versie werd gelanceerd.

In 1996 kwam Vespa met de et4 125cc, deze nieuwe generatie vespa werd gelanceerd op de 50ste verjaardag van Vespa.
Een totaal nieuw project is deze eerste vespa aangedreven door een vier takt motor.

de vespa et is voorzien van een voorste schijfrem en ook een automatische VCT versnellingsbak.

De vespa et2 50cc uit 1997 is identiek aan  de et4 125 maar is uitgevoerd met een 50cc 2 takt motor (gekatalyseerd).

De volgende scooter van vespa is de et4 150 cc uit 1999.
Dit model is de eerste piaggio scooter uitgerust met de nieuwe generatie 4 takt motor.

De vespa et4 50cc uit het jaar 2000 is de eerste kleine Vespa scooter met een vier takt motor.

Een combinatie die er voor zorgt dat de prestaties uniek waren.
Zo was er minder uitstoot en kon er wel 500 kilometer gereden worden op een volle tank.

De vespa px uit 2001 heeft een klassiek design en een unieke functie, zoals een versnellingsbak met 4 versnellingen.
De vespa px werd een cult scooter en een symbool van de Italiaanse Piaggop scooter overal in de wereld.

De 2 takt 125, 150 en 200 cc motoren werken met geforceerde luchtkoeling, een elektronisch cdi onsteking en een elektrische start in combinatie met een kickstarter.

De nieuwe px heeft nu een krachtige roestvrijstalen remschijf van 200 mm in diameter wat garand staat voor een snelle, veilige en efficiënte remweg.

De Vespa grandturismo 200l en 125l uit 2003.
De grandturismo heeft zijn verschijning gemaakt als de meest krachtige Vespa ooit geproduceerd met de 200l en 125l versies.
Vespa`s emotionele aantrekkingskracht gecombineerd met indrukwekkende technologie, dit was het allereerste vespa model met sprankelende viertakt vier kleppen en vloeistofgekoelde motoren.

12 inch wielen op de 200l en een tweedisk remsysteem, de stalen behuizing is een unieke vespa touch.

De vespa lx is in 2005 te Rome gelanceerd op 10 mei.
De Vespa lx is de 139e vespa in bijna 60 jaar en het is de erfgenaam van een werkelijk unieke ontwerper. Deze scooter is voor diegene die een stijlvolle scooter willen voor stadsgebruik.

Het vespa model gts-250ie is vijftig jaar na de lancering van de vespa gs (grand sport), de eerste sport scooter in de geschiedenis en nog steeds een erg gewilde schat voor verzamelaars, Vespa en scooter fans.

De vespa gts is ook verkrijgbaar in een 125cc versie, een perfecte combinatie van elegantie en prestaties! De vespa gts 125 biedt alle klasse, exclusiviteit en hoogwaardig technologie van de grotere gt scooter maar dan met een 125cc motor.

De vespa gtv en ixv uit 2006 worden beschouwd als een absolute legende.
Pioniers in de wereld van de tweewielers, de vespa lxv en vespa gtv herhalen de meest toegerekende elemtenen van de jaren 50 en 60 styling in vorm en functie.
De vespa gtv is verkrijgbaar met 125 en 250cc motoren en onderscheidt zich door zijn koplampen welke gemonteerd op het spatbord net als het oorspronkelijke prototype uit 1946.

de vespa lxv word aangeboden met een keuze uit 50, 125 en 150 cc motoren en is kenmerkend door de strakke look en beschikt over een minimalistische uiterlijk gekenmerkt door open stuur.

De Vespa gt60 250cc met bouwjaar 2006.

Dit is het geschenk dat Vespa vastbesloten was om aan zijn fans te geven om haar zestigste verjaardag te vieren.
Met zijn prestigieuze materialen en exclusieve afwerking is deze unieke limited edition gemaakt in een serie van slechts 999 mijlpalen in de lange geschiedenis van Vespa.

De vespa s 50 en 125 (cc) uit 2007
Deze scooters met sportief karakter wordt nieuw leven ingeblazen door een fascinerende mix van style en herrineringen. De vespa s erft haar minimalistische design van  modellen van de jaren 1970 zoals de 50 special en de vespa primavera.

Vespa scooter kopen?

Wil je meer informatie over Vespa scooters of wil je meteen een Vespa scooter kopen? Bij Fast Furious Scooters bent u aan het juiste internetadres!

Advertisements

2 thoughts on “Alles over Vespa scooters

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s